CEMERLANG AKEDEMIK BUKAN PENENTU SEGALANYA

Posted by Nur Islam on 20 April 2009. Filed under:

Assalamualaikum w.b.t.,

Hari ni saya ingin berkongsi mengenai topik ni..Sebabnya,ramai ibu bapa kini ingin sangat anak-anaknya berjaya sehingga menyebabkan adakalanya anak-anak terasa tertekan sehingga mereka hanya berlakon di hadapan ibu bapa seperti menjadi anak yang menurut perintah...namun sebaliknya,anak-anak aktif dengan kegiatan yang kurang "sopan" di luar rumah...

Mempunyai anak yang cemerlang sememangnya menjadi impian setiap ibu bapa. Suatu kepuasan yang tidak bisa dilahirkan kerana kejayaan anak-anak adalah kejayaan ibu bapa jua yang tidak pernah diminta untuk dibalas.

Bagaimanapun, ramai yang mentafsir cemerlang dengan kejayaan akademik sedangkan sudah terbukti ia bukanlah faktor bagi kejayaan dalam hidup. Kisah Sufiah Yusof menjadi bukti paling terkini yang menjadi suatu kehilangan besar bukan sahaja kepada keluarganya, malah kepada negara dan negara.

Memiliki anak genius adalah anugerah Allah s.w.t. yang tidak akan dimiliki oleh semua ibu bapa. Namun, tidak ramai yang tahu bahawa anak tanpa akal yang genius juga mampu cemerlang dengan adanya bimbingan dan perhatian yang sempurna.

Kisah adik Salman dan kakaknya, Masoumah, boleh menjadi panduan dan contoh kepada ibu bapa di luar sana. Begitu juga dengan kejayaan adik Anisa Yasmin yang boleh digelar sebagai aktivis alam sekitar walaupun dalam usia yang masih terlalu muda.

Kesemua mereka mempunyai potensi yang berjaya dikesan dan dicungkil oleh ibu bapa. Apa yang pasti bukanlah sesatu yang mudah bagi anak-anak ini untuk mengekal dan mempertingkatkan potensi diri yang ada tanpa sokongan semua pihak. Pengorbanan ibu bapa adalah paling utama. Ia menjadi tonggak kepada kelangsungan potensi yang dicungkil dan pastinya bukan sedikit masa serta wang ringgit yang terpaksa dilaburkan.....Jadi,diharapkan semoga kita sebagai ibu bapa pada masa akan datang,dapat mendidik anak dengan sebaiknya...

Terapkanlah ilmu agama semaksimum yang boleh agar anak-anak dapat membezakan baik buruk suatu perlakuan

No Responses to CEMERLANG AKEDEMIK BUKAN PENENTU SEGALANYA